تبليغاتX
لایحه ضد زن

لایحه ضد زن

ائتلاف گروهها و فعالان جنبش زنان علیه لایحه «حمایت از خانواده»

روز - سارا مقدم

منصوره شجاعي، ژيلا بني يعقوب، پروين اردلان و ناهيد کشاورز، چهار تن از فعالان سرشناس حقوق زنان در ايران، در ‏مصاحبه با روز، به بيان دغدغه هاي خود در مورد سرنوشت لايحه موسوم به “حمايت از خانواده” و امکان احياي ماده 23 ‏اين لايحه (در مورد ازدواج مجدد مردان) پرداخته اند. ‏

پس از تصويب کليات لايحه موسوم به حمايت از خانواده و حذف دو ماده 23 و 25 از آن، هفته گذشته يکي از نمايندگان ‏مجلس خبر از احتمال بازگشت ماده 23 به اين لايحه را داد. سيد سلمان ذاکر، عضو کميسيون حقوقي و قضايي مجلس ‏هشتم، به خبرگزاري مهر گفت: “اخيرا پيشنهادهاي جديدي به کميسيون رسيده که بر اساس آن، ماده 23 بار ديگر در لايحه ‏قرار مي گيرد و بر اساس آن، رضايت زن اول، شرط پذيرش ازدواج مجدد مرد خواهد شد.” وي همچنين از اضافه شدن ‏شروطي براي رعايت عدالت مرد بين همسران خبر داد. باز گشت اين ماده به لايحه پيشنهادي قوه قضاييه که با تغييراتي در ‏دولت، ماده چند همسري به آن اضافه شد، در حالي صورت مي گيرد که پيشتر سخنگوي دولت، بارها از منافع زنان در اين ‏ماده پيشنهادي سخن گفته بود. ‏

‏ فعالان جنبش زنان در مخالفت با اين لايحه، تلاش فراواني کرده و ائتلاف بزرگي نيز در همين راستا شکل گرفته بود. ‏خبرها حاکي از موج جديدي از مخالفت با اصرار دولتمردان در اضافه کردن اين ماده پيشنهادي دولت در لايحه اي است که ‏نام حمايت از خانواده بر خود دارد.‏

‎‎

قصد لج بازي دارند‎‎

منصوره شجاعي، فعال جنبش زنان و از اعضاي فعال ائتلاف عليه لايحه اي که به ضد زن، مشهور شد، حرکت زنان در ‏مخالفت با اين لايحه را مدني ترين و مسالمت جويانه ترين شيوه مخالفت يک جنبش اجتماعي مي داند. به باور او: ماده 23 ‏و حذف آن از لايحه، پيشرفت فعالان زن در خواسته هايشان نبود. بلکه تنها تلاشي بود براي اينکه به قانوني بدتر و ‏تحقيرآميزتر عقب گرد نکنيم. آن هم تلاشي مسالمت آميز و مدني. اما به نظر مي رسد که عده اي قصد دارند که با لج بازي ‏هاي عامدانه، طرح خواسته هاي زنان به شيوه هاي مدني را غيرممکن کنند. ‏

منصوره شجاعي با تاکيد براينکه جنبش زنان قطعا در برابر کنشهايي که وضعيت حقوقي زنان را بمراتب بدتر از پيش ‏خواهد کرد، ساکت نمي ماند، ادامه مي دهد: ما نيز مي دانيم که اين ماده چه باشد و چه نباشد، مردان در داشتن زنان متعدد ‏آزادند. ولي مساله اين است که اصرار دارند که همين شرايط بد را قانوني هم بکنند!‏

ژيلا بني يعقوب، روزنامه نگار و عضو ديگر اين ائتلاف، جهان بيني افراد و ذهنيتشان را در انتخاب موضوعات و اهميت ‏دادن به آنها دخيل مي داند و مي گويد : زنان جامعه ما کم مشکل ندارند. جامعه ما درگير مسائل زيادي است که خانواده ها با ‏آنها مواجهند. اين که چرا ماده 23، تا اين درجه مهم مي شود، که همه خواسته ها و همه مشکلات کنارش رنگ مي بازد و ‏همه تلاش ها معطوف مي شود به اين که به هر نحو ممکن، در لايحه جا داشته باشد، به نظر من به ذهنيت کساني برمي ‏گردد که آن را دنبال مي کنند. ذهنيت آدمهاست که جهانشان را مي سازد و رفتار و خواسته هايشان را شکل مي دهد. ‏بنابراين بدون شناخت اين ذهنيت، نمي توانيم به چرايي چنين عملي پاسخ دهيم. ‏

او معتقد است که کساني که از نخست، اقدام به اضافه کردن اين ماده در لايحه کردند، بيکار نخواهند نشست و خواسته خود ‏را که از ذهنيتشان به زن و خانواده نشات مي گيرد، دنبال مي کنند. بني يعقوب بر تلاش ائتلاف در ادامه مخالفت با لايحه ‏اي که نه فقط ماده 23، بلکه ماده هاي ديگر آن نيز وضعيت حقوقي زنان را بدتر از پيش مي کنند، تاکيد دارد.‏

‎‎خود را درگير حداقل‎ ‎ها نکنيم‎‎

پروين اردلان، عضو ائتلاف مخالفت با لايحه و برنده جايزه حقوق بشري اولاف پالمه اضافه شدن اين ماده را نمايش ضد ‏زن بودن نويسندگان آن دانسته و تاکيد دارد: مساله اين ماده، نه دفاع از خانواده بوده و نه جنبه حمايت از خانواده داشته ‏است. بلکه مساله، از همان اول نمودي از ذهن ضد زن کساني بوده که مرد را محور و کانون خانواده مي دانند و براي ‏اثبات اين مردانگي، براي او چنين اختيارات و امکاناتي در نظر مي گيرند. ‏

اردلان در مورد اين سخن مدافعان لايحه، که ماده 23 پيشنهادي دولت براي اين وضع شده بود که جلوي ازدواج هاي موقت ‏بي شمار مردان را بگيرد، آن را بي ربط به اين ماده مي خواند و خاطرنشان مي کند: اين قياس مع الفارغ است. بودن يا ‏نبودن اين ماده در قانون، ربطي به کم و زياد شدن صيغه ندارد و دو مساله جدا از هم اند. در ماده 23، نکته اي نبود که ‏نشان دهد جلوي صيغه کردن مردان گرفته مي شود و به عکس به زنان نشان مي داد که همسرشان مي توانند بدون توجه به ‏خواسته يا پذيرش او، زن قانوني ديگري بگيرد. ‏

پروين اردلان از اين که اين همه انرژي صرف چالش با يک خواسته حداقلي شده اظهار تاسف مي کند: بحث ما بر سر ‏برابري است. نه بر سر اجازه گرفتن يا نگرفتن از زن در تعدد زوجات. آنچه که همه فعالان جنبش زنان به دنبال آنند، لغو ‏قانون چند همسري است نه شرط گذاشتن بر ماده اي که آن را در قانون تحکيم نيز مي کند. ‏

وي مي افزايد تاکنون همه تلاشهاي ما براي پس نرفتن بود. براي اين بود که ماده 23، وضع را از اين که هست بدتر مي ‏کرد. ما نيز ( ائتلاف) درگير اين شديم که چنين نشود. در حالي که پيش از آن و در کمپين يک ميليون امضا ما بر سر “لغو” ‏تعدد زوجات بحث و تلاش مي کرديم. بنابراين فکر مي کنم که برخي مي خواهند حد خواسته هاي ما را دائما کاهش بدهند و ‏ما را به خواسته هاي حداقلي مشغول کنند و ما بايد آگاهانه در مقابل چنين رويکردي بايستيم.‏

ناهيد کشاورز، جامعه شناس و فعال جنبش زنان، اصرار برخي مسوولان در برگرداندن ماده 23 را پيچيده توصيف مي کند ‏و اظهار مي دارد: در اين بين، آنچه که از هرچيزي روشن تر و واضح تر است، اراده اي است که با جديت مقابل پيشرفت ‏وضعيت حقوق زنان ايستاده است و به هيچ روي حاضر نيست از اين جايگاهش عقب نشيني کند. ‏

کشاورز با موفق خواندن دستاوردهاي جنبش زنان در وارد کردن گفتمان برابري طلبي بين مردم مي گويد: مدتها ذهن ‏جامعه درگير اين لايحه شد. اگر چه بودن يا نبودن اين ماده، فرقي در اصل تعدد زوجات نمي کرد و فقط پذيرش آن وضع ‏را به زنان سخت تر از پيش مي کرد، اما تلاشهايي که در مخالفت با آن شد، باعث گشت که بسياري از بحث هاي جنبش ‏زنان به رسانه ها و از آنجا به افکار عمومي کشيده شود. اين بحث ها برخي از اختلافات درون حکومتي را نيز بر سر اين ‏ماده نمايان کرد. بحث زنان را به برخي از مراجع کشاند و واکنش آنها را برانگيخت و به طور کلي، جامعه را درگير ‏کرد. اين بخودي خود خوب است که مساله زنان بحث برانگيز باشد و نشان دهنده جدي بودن تلاش هاي جنبش زنان است. ‏ولي به نظر من کافي نيست. اينکه وضع، فقط بدتر از پيش نشود کافي نيست. تلاشهاي ما براي اين که بوده که “پيش برويم” ‏نه اينکه “پس تر نرويم”.

+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و چهارم مهر 1387ساعت 17:58  توسط ..  | 

آسيب شناسي لايحه خانواده در گفت وگو با صالح نيكبخت،حقوقدان و وكيل دادگستري

اتحادیه کانون های وکلای دادگستری ایران 

عشرت عبدالهي

 

لايحه حمايت از خانواده بنا بر پيشنهاد قوه قضائيه در ۵۳ ماده در سال گذشته به هيات دولت رفت، اما بعد از آن با اعمال تغييراتي از سوي دولت به مجلس فرستاده شد. صالح نيكبخت با انتقاد از برخي مفاد اين لايحه اين نكته را يادآوري مي كند كه به استناد بند ۲ اصل ۱۵۸ قانون اساسي و تفسير شوراي نگهبان از اين اصل، ايجاد تغيير در لوايح قضايي از طرف دولت ممكن نيست. هر چند اين لايحه از زمان ارائه به مجلس همواره مورد نقد و اعتراض حقوقدانان، صاحب نظران و فعالان حقوق زنان واقع شده است اما كليات اين لايحه بدون هيچ تغييري در كميسيون حقوقي و قضايي مجلس تصويب شده است و به زودي به صحن علني مي رود. بر همين اساس گفت وگويي را با صالح نيكبخت حقوقدان و وكيل دادگستري در اين زمينه انجام داده ايم كه در پي مي آيد.

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه سی ام مرداد 1387ساعت 5:9  توسط ..  | 

مجمع زنان اصلاح طلب-

نماینده مجلس ششم در مورد لایحه حمایت از خانواده که در مجلس هشتم در حال بررسی است ضمن انتقاد از بررسی این لایحه اظهار داشت: از دولت نهم كه در قالب عرصه‌هاي حكومت‌داري، بدعت‌هاي شگفتي بر جاي گذاشته است، تقديم چنين لا‌يحه‌اي دور از ذهن نيست و از دولتي كه راه‌حل ابتكاري وزير سابق كشور آن در رفع معضل افزايش سن ازدواج جوانان، ترويج ازدواج موقت عنوان شده است، نبايد توقع و انتظاري بيش از اين داشت.

ولی الله شجاع پوریان در مطلبی که در روزنامه اعتماد ملی به چاپ رسیده است به اظهار نظر در این رابطه پرداخت که در ادامه می آید : 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم مرداد 1387ساعت 21:56  توسط ..  | 

چهار شنبه 23 مرداد 1387

كانون زنان ايراني: -فريده غائب:

شيرين عبادي برنده جايزه صلح نوبل براي بار چندم صريحاً مخالفت خود را با لايحه حمايت از خانواده اعلام مي‌كند؛ لايحه‌اي كه چند وقتي است در نوبت رسيدگي و تصويب كلياتش در مجلس هشتم شوراي اسلامي به سر مي‌‌برد. ماده 23 اين لايحه مي‌گويد مردان بدون اجازه همسر اول خود به شرط دارابودن تمكن مالي و اجراي عدالت مي‌توانند ازدواج مجدد داشته باشند يا مواد ديگري كه به اعتقاد كارشناسان نه تنها از كيان خانواده محافظت نمي‌كند بلكه موجب فروپاشي اين نهاد است. شيرين عبادي با اعلام مخالفت خود باز هم مي‌گويد اگر اين لايحه به تصويب برسد خود و همفكرانش براي اعتراض مقابل مجلس تجمع مي‌كنند.

بارها در مصاحبه‌هاي‌تان گفته بوديد اگر لايحه حمايت از خانواده تصويب شود مقابل مجلس تجمع مي‌كنيد. گفته مي‌شود اين لايحه هفته آينده در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود. آيا شما همچنان بر موضع خود هستيد؟

الان هم همين اعتقاد را دارم. هنگامي كه اين لايحه براي تصويب و راي‌گيري درباره تك‌تك مواد آن به صحن علني مجلس بيايد به اتفاق ساير همفكران خود مقابل مجلس تجمع خواهيم كرد تا توجه نمايندگان را به اين نكته جلب كنيم كه زنان ايراني با لايحه حمايت از خانواده كه در واقع ضدخانواده است، مخالف هستند. بايد در برابر لايحه‌اي كه باعث تزلزل بنياد خانواده مي‌شود موضع‌گيري كرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1387ساعت 0:36  توسط ..  | 

چهار شنبه 23 مرداد 1387

كانون زنان ايراني: -فريده غائب:

شيرين عبادي برنده جايزه صلح نوبل براي بار چندم صريحاً مخالفت خود را با لايحه حمايت از خانواده اعلام مي‌كند؛ لايحه‌اي كه چند وقتي است در نوبت رسيدگي و تصويب كلياتش در مجلس هشتم شوراي اسلامي به سر مي‌‌برد. ماده 23 اين لايحه مي‌گويد مردان بدون اجازه همسر اول خود به شرط دارابودن تمكن مالي و اجراي عدالت مي‌توانند ازدواج مجدد داشته باشند يا مواد ديگري كه به اعتقاد كارشناسان نه تنها از كيان خانواده محافظت نمي‌كند بلكه موجب فروپاشي اين نهاد است. شيرين عبادي با اعلام مخالفت خود باز هم مي‌گويد اگر اين لايحه به تصويب برسد خود و همفكرانش براي اعتراض مقابل مجلس تجمع مي‌كنند.

بارها در مصاحبه‌هاي‌تان گفته بوديد اگر لايحه حمايت از خانواده تصويب شود مقابل مجلس تجمع مي‌كنيد. گفته مي‌شود اين لايحه هفته آينده در صحن علني مجلس مطرح مي‌شود. آيا شما همچنان بر موضع خود هستيد؟

الان هم همين اعتقاد را دارم. هنگامي كه اين لايحه براي تصويب و راي‌گيري درباره تك‌تك مواد آن به صحن علني مجلس بيايد به اتفاق ساير همفكران خود مقابل مجلس تجمع خواهيم كرد تا توجه نمايندگان را به اين نكته جلب كنيم كه زنان ايراني با لايحه حمايت از خانواده كه در واقع ضدخانواده است، مخالف هستند. بايد در برابر لايحه‌اي كه باعث تزلزل بنياد خانواده مي‌شود موضع‌گيري كرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1387ساعت 0:36  توسط ..  | 

 ۱۳ مرداد
 
 
ازدواج مجدد، ازدواج موقت و تاكید بر حق مسلم مردان، در این موارد، كه معمولا با دیدگاه شرعی بیان می‌شود و تنها شرط انجام آن داشتن تمكین مالی و اجرای عدالت از طرف لایحه تنظیم شده توسط دولت احمدی‌نژاد شناخته شده از جمله موارد سوال‌برانگیز است. اما شاید كمتر كسی باشد كه درخصوص چگونگی اجرای عدالت و معیار اجرای عدالت صحبت كرده باشد. درخصوص لایحه حمایت از خانواده كه تا چند روز دیگر در صحن علنی مجلس برای گرفتن رای نمایندگان بررسی خواهد شد، گفت‌وگویی با دكتر صدیقه وسمقی انجام شده كه آن را می‌خوانید:
 
در شرایط كنونی كشور، با در نظر گرفتن تغییر و تحولات جدی در حوزه زنان، دلیل ترویج و قانونی كردن چند همسری چه می‌تواند باشد؟
 
...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم مرداد 1387ساعت 12:56  توسط ..  | 


 - منیره کاظمی: آیا دولت و در نهایت حکومت از تصویب ماده ٢٣ در این لایحه، سیاست خاصی را دنبال میکند؟ یا تنها از ماهیت مردسالار و ایدئولوژیک بودن آن است که مصمم به تصویب رساندن چنین قوانینی است؟

آیدا سعادت: دولت و در کل حاکمیت در طی سالهای اخیر با اقدامات پیاپی خود نشان داده است نه تنها خواهان بهبود شرایط زنان در جامعه نیست بلکه هر بار با وضع قانونی جدید یا طرحی ضربتی به زن ستیزی شدت بیشتر ی می بخشد. ایجاد محدودیت در ورود زنان به دانشگاه ها طرح امنیت اجتماعی و پوشش زنان و حالا هم با این لایحه بار دیگر نشان داده اند که بر خلاف ادعاهایشان نه تنها بنا را بر بهبود وضع زنان نگذاشته اند بلکه بر اساس دید سنتی و ایدئولوژیک مردان را مالک زنان می دانند و آنها را مجاز می شمارند که بدون هیچ گونه محدودیتی به مالکیت خود بر زنان جنبه ی قانونی هم ببخشند. طرح چنین لایحه ای در مجلس با وجود نقدهای ارزشمندی که از جنبه های مختلف مواد پیشنهادی این لایحه را مورد بررسی قرار داده است نشان می دهد که مجلسیانی که قرار است نماینده ی این مردم باشند گوش شنوایی برای شنیدن حرف حساب مردم ندارند و سیاست خود را بر مبنای ترویج جدی چند همسری مردان و عقب گردهای پیاپی در قوانین مربوط به زنان تنظیم کرده اند.

....


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه پانزدهم مرداد 1387ساعت 11:5  توسط ..  | 

 
 
طاهره رحیمی دبیرکل جامعه فاطمیون به محض شنیدن نام لایحه خانواده خیلی فوری می گوید: «من نظری متفاوت از دیگران دارم.» او به عنوان یک زن ، چندهمسری را می پذیرد و معتقد است ایران کنونی در شرایط اضطرار و مازاد جمعیت زنان آماده به ازدواج قرار دارد که ازدواج مجدد مردان تنها راهکار حل این پدیده است. 
 
 +به تازگی کلیات لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده است. موضع شما به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی فاطمیون در برابر این لایحه چیست؟
 
ما جلسات مختلفی را در احزاب زنان تشکیل داده ایم اما من درباره این لایحه نظری متفاوت از دیگران دارم. به نظر من لایحه خانواده نیاز به تکمیل شدن دارد اما این به معنای کنار گذاشتن اش نیست. من با کلیات لایحه حمایت از خانواده موافقم.
 
....
 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد 1387ساعت 12:15  توسط ..  | 

 

 

اعتماد - مصاحبه با زهره ارزنی :

 

هنوز دو ماه از تکيه زدن نمايندگان بر صندلي هاي سبز بهارستان نگذشته بود که در ميان انبوه لوايح باقيمانده از مجلس هفتم، نمايندگان لايحه «حمايت از خانواده» را بيرون کشيدند تا کار ناتمام مجلس هفتم را به انجام رسانند. لايحه يي که از همان زمان ارائه شدنش به مجلس و انتشار محتواي آن با انتقادات و اعتراضات از سوي برخي طيف هاي فکري و سياسي روبه رو شد. اکنون کليات اين لايحه بدون هيچ تغييري در کميسيون حقوقي و قضايي مجلس به تصويب رسيده و قرار است به صحن علني مجلس برود. اعتراضات به اين لايحه از آنجا آغاز شد که قوه قضائيه در شهريورماه سال گذشته لايحه يي را در 50 ماده به مجلس فرستاد تا همان گونه که مسوولان قوه قضائيه نيز اذعان کرده بودند به جهت نقص جدي قوانين مربوط به خانواده لايحه جامع و کاملي به مجلس فرستاده شود تا خلأهاي قانوني مربوط به خانواده مرتفع و ابهامات موجود در آن برطرف شود. اما اندکي پس از انتشار محتواي اين لايحه صاحب نظران تاکيد کردند نه تنها با تصويب اين لايحه مشکلات موجود برطرف نخواهد شد، بلکه مشکلات جدي تر را ايجاد خواهد کرد و باعث تزلزل بنيان خانواده ها خواهد شد. در واقع لايحه حمايت از خانواده را يک «آيين دادرسي خانواده» ارزيابي کردند که بدون هيچ نگاه برابر به زنان و مردان بار ديگر تشريح شده و در مکملي که دولت بدون هماهنگي با قوه قضائيه به آن افزوده است، شرط اجازه همسر اول که مهم ترين شرط از شروط هشتگانه ازدواج مجدد قانون فعلي بوده، برداشته شده و به مردان اجازه داده در صورت توانايي مالي با اجازه دادگاه و احراز عدالت ازدواج مجدد داشته باشند


 

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد 1387ساعت 12:0  توسط ..  | 

سه شنبه 8 مرداد 1387


 کانون زنان ایرانی: فریده غائب  طاهره رحیمی دبیرکل جامعه فاطمیون به محض شنیدن نام لایحه خانواده خیلی فوری می گوید: «من نظری متفاوت از دیگران دارم.» او به عنوان یک زن ، چندهمسری را می پذیرد و معتقد است ایران کنونی در شرایط اضطرار و مازاد جمعیت زنان آماده به ازدواج قرار دارد که ازدواج مجدد مردان تنها راهکار حل این پدیده است.

به تازگی کلیات لایحه حمایت از خانواده در کمیسیون قضایی مجلس به تصویب رسیده است. موضع شما به عنوان دبیرکل جامعه اسلامی فاطمیون در برابر این لایحه چیست؟

ما جلسات مختلفی را در احزاب زنان تشکیل داده ایم اما من درباره این لایحه نظری متفاوت از دیگران دارم. به نظر من لایحه خانواده نیاز به تکمیل شدن دارد اما این به معنای کنار گذاشتن اش نیست. من با کلیات لایحه حمایت از خانواده موافقم.

...

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد 1387ساعت 10:45  توسط ..  | 

 
 ۳ مرداد ۱۳۸۷
سرمایه، آمنه شیر افکن:
 
مریم بهروزی مشاور حقوقی و امور مجلس رئیس جمهوری و دبیر جامعه زینب(س) لایحه حمایت از خانواده را نه تنها بی توجهی به حقوق زنان که لایحه ای اجحاف آمیز درباره مردان می داند. او همچنین این لایحه را یکی از عواملی می داند که به افزایش سن ازدواج جوانان بیش از حد کنونی خواهد انجامید. 
 
+فکر می کنید دلیل اینکه مجلس هشتم با وجود انتقادات فراوان به لایحه حمایت از خانواده به بررسی آن پرداخت، چه بود؟
نفس اینکه مجلس به بررسی لوایح بپردازد اقدام مثبتی است به ویژه اینکه این اقدام در حوزه زنان باشد اما درباره لایحه حمایت از خانواده قاعدتاً این موضوع صدق نمی کند.
 
 +به هر حال در کمیسیون قضایی مجلس لایحه حمایت از خانواده تصویب ابتدایی شده است؟
 این تصویب به معنای تصویب نهایی نیست و مرحله ای صرفاً مقدماتی به شمار می آید. بنابراین تا لایحه بخواهد در صحن علنی مجلس طرح شود امکان نقد و بررسی آن فراوان است. گروه های مختلف زنان باید برای نقد این لایحه اقدام کنند.
 
...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد 1387ساعت 10:40  توسط ..  |